2.3 Transitieopgave en leegstand
Doelstellingen
We werken aan de volgende doelstelling(en):
- Er is minder leegstand in het stadscentrum van Oss
Hoe ver zijn we met het realiseren van onze doelstellingen?
Leegstand is een landelijk opgave, die het grootst is in middelgrote steden zoals Oss. Consumenten zijn op andere plekken producten gaan kopen dan dat zij 10 jaar geleden deden. Winkel(ketens) zijn daarop (intensiever) gaan nadenken over welke verkoopkanalen zij nodig hebben en waar zij met een fysieke winkel aanwezig willen zijn. Bovendien is een groot aantal winkelformules de afgelopen jaren failliet gegaan en daarmee ook uit de winkelstraten verdwenen.
Leegstand is een taai 'multi-partijen-probleem'; enerzijds zijn wij van mening dat het vooral aan de vastgoedeigenaar is om te zorgen voor huurders voor de leegstaande panden. Anderzijds zien wij ook dat leegstand de sfeer en aantrekkelijkheid van het stadscentrum aantast. Hoe om te gaan met de leegstand, vraagt om een gezamenlijke inspanning van in ieder geval ondernemers, eigenaren en gemeente.
Wat hebben we hiervoor gedaan?
- Projecten zoals VOLOP Oss (makelt tussen eigenaren en initiatiefnemers van een maatschappelijk, cultureel of sociaal project) en Droomwinkel (geeft ondersteuning startende ondernemers met advies en locatie in het centrum) zijn initiatieven om vernieuwende impulsen te geven aan het centrum, met als bijkomend effect dat leegstaande panden weer worden gebruikt.
- Met Centrummanagement Oss spreken wij hoe de vastgoedeigenaren als groep meer betrokken kunnen worden bij de ontwikkeling van het centrum. Een eerste stap daarbij is om deze eigenaren te leren kennen en te vernemen hoe zij tegen hun bezit in het Osse centrum aankijken. Het in de programmabegroting 2020-2023 aangekondigde 'verkenning onder vastgoedeigenaren' is hiervoor de eerste stap.