2.2 'De huiskamer van Oss': Ontmoeting, beleving en compacte stad
Doelstellingen
We werken aan de volgende doelstelling(en):
- Het stadshart is nog aantrekkelijker om te bezoeken door de inwoners uit de gemeente Oss en de directe omgeving
- Er zijn meer nieuwe en vernieuwende functies gevestigd in het stadshart, in aanvulling op de bestaande detailhandel en horeca
Hoe ver zijn we met het realiseren van onze doelstellingen?
Het stadscentrum voelt voor bezoekers aan als een ‘huiskamer’, als een stadshart waar diverse publieksgerichte functies, commercieel maar ook niet-commercieel te vinden zijn, waar evenementen worden georganiseerd, waar Ossenaren elkaar spontaan tegenkomen of met elkaar afspreken en waar wordt gewoond, gewerkt en gerecreëerd. Vastgoedeigenaren, gebruikers, bewoners en de gemeenten hebben ieder hun eigen belangen en eigen taken bij de toekomst van het centrum. Een goede samenwerking tussen al deze belanghebbenden is nodig om tot een aantrekkelijk centrum te komen. De gemeente zorgt in ieder geval voor een goede ruimtelijke structuur, een goede bereikbaarheid en een aantrekkelijke inrichting van de (openbare) ruimte. Het blijkt echter lastig om meer nieuwe en vernieuwend functies te vinden voor het stadshart. Bovendien draagt de huidige leegstand niet bij aan de aantrekkelijkheid van het centrum voor bezoekers.
Wat hebben we hiervoor gedaan?
- Het centrummanagement, de toeristische ondernemers en de gemeente hebben de website TrefhetinOss.nl gelanceerd. Een plek waar veel informatie terug te vinden is over wat er in Oss te doen en te beleven is, gericht op bezoekers. Het eerste half jaar is vanuit het budget Taskforce ondersteuning geweest om de ondernemers beter bekend te maken met deze website en hoe hem te gebruiken.
- College en gemeenteraad hebben besloten om de zaterdagmarkt op de Heuvel voorlopig te handhaven. Daarnaast is besloten om het fietsen overdag te weren, zodat de voetganger in het centrum weer volop de ruimte heeft. De pilot parkeertarief is geëvalueerd en besloten is tot een gedeeltelijke aanpassing van het parkeertarief - de eerste 4 uren kost het parkeren €2,50, daarna loopt het bedrag op tot maximaal €4,- per dag.
- De Kerkstraat heeft een nieuwe, groenere inrichting gekregen. Deze inrichting is bepaald in samenspraak met de eigenaren en ondernemers in de straat, samen met centrummanagement en gemeente. Voor het Walplein zijn de permanente plantenbakken voorbereid, die begin 2020 zijn geplaatst.
De motie vergroening Stadshart Oss was de aanleiding voor een startnotitie met vergroeningsvoorstellen voor andere plekken in het centrum. Deze notitie wordt in 2020 besproken met de opiniecommissie. - Bij de fietsenstalling aan De Wal, Kruisstraat en Oostwal hebben wij cameratoezicht ingesteld, om de sociale veiligheid van de bezoekers te verhogen.
- Met de provincie spreken wij op welke manier we samen kunnen optrekken bij de versterking van het centrum van Oss. De bijdrage van de provincie aan VOLOP Oss is daarvan een voorbeeld.
- Eind 2019 is VOLOP Oss gestart. VOLOP Oss makelt en schakelt tussen vastgoedeigenaren en makelaars aan de ene kant en plaatselijke culturele, maatschappelijke en sociale initiatieven aan de andere kant. Zij krijgen zo de kans om - in de tijd dat een pand leeg staat - hun concept uit te proberen en publiek naar het centrum te trekken.
- Samen met een kopgroep van centrumondernemers achterhalen we voor het centrum de sociale meerwaarde van het centrum. Dit binnen een landelijke pilot van de Retailagenda. In 2020 krijgen we zicht op de resultaten en mogelijkheden voor vervolg.
- We faciliteren organisatoren van evenementen, waaronder evenementen die in het centrum plaatsvinden. Hiervoor geven we middelen aan het Centrummanagement Oss, om een evenementencoördinator aan te stellen die de organisatoren ondersteunt en enkele evenementen ook zelf organiseert.