2.2 Financiën
Doelstellingen
We werken aan de volgende doelstelling(en):
- Uitvoeren van een stabiel financieel beleid
Hoe ver zijn we met het realiseren van onze doelstellingen?
In het coalitieakkoord ‘Kansen zien, kansen pakken' is gekozen voor een solide financieel beleid met sluitende meerjarenbegrotingen.
Op dit moment hebben we:
- Een meerjarig sluitende programmabegroting 2020-2023. Vooral door de kostenstijgingen in het sociaal domein staat de financiële positie onder druk.
- het jaar 2020 begroten we op een tekort van ruim € 3 miljoen. Besloten is om dit uit de algemene reserve te betalen
- de meerjarenbegroting sluit voor de jaren 2022 en 2023 met tekorten ter hoogte van € 1,4- € 1,6 miljoen. Oorzaak hiervan is dat we besloten hebben om met een zichtbaar tekort te werken van € 1,7 miljoen (uitvoeringskosten jeugdzorg).
- Een positief oordeel van de provincie Noord-Brabant over de programmabegroting 2020-2023.
- Een algemene reserve die tijdelijk onder onze eigen vastgestelde norm ligt (10% van de algemene uitkering). Via de programmabegroting 2020-2023 komen we door het begrote tekort in 2020 (ruim € 3 miljoen) tijdelijk onder onze norm uit. De norm is voor 2020 € 17,5 miljoen en we komen naar verwachting uit op € 16 miljoen.
- Een goedkeurende verklaring van de accountant op de jaarrekening 2018.
- Voldoende weerstandsvermogen om gemeentelijke risico's af te dekken.
- Een toename van risico's binnen het sociaal domein en dan met name voor uitvoering van Jeugdzorg.
Wat hebben we hiervoor gedaan?
- We voerden een nieuw risicomodel voor het grondbedrijf in. Via dit model wordt op basis van de belangrijkste risico's berekend hoe groot de minimaal benodigde weerstandscapaciteit moet zijn. Deze minimale weerstandscapaciteit bepaalt het minimale niveau van de algemene bedrijfsreserve van het grondbedrijf.
- We hebben twee investeringsfondsen opgezet, namelijk: "Stadshart Oss" en "Duurzaamheid". Via deze fondsvorming reserveren we geld voor realisatie van onze ambities op deze terreinen, zonder dat de exacte bestemming van deze gelden al heel concreet is. Voeding van deze fondsen zal vanuit het grondbedrijf plaatsvinden, waarbij gelden pas beschikbaar komen als de grondverkopen daadwerkelijk gerealiseerd zijn.
- We hebben de planning & controlcyclus beperkt aangepast. Uitgangspunt van de aanpassing was het zo goed mogelijk faciliteren van het gesprek in de gemeenteraad (en minder papier). We hebben de volgende producten gemaakt: programma-evaluatie, omgevingsanalyse, kadernota en programmabegroting.
- In het portaal http://financien.oss.nl staan alle digitale planning & control documenten.
- We hebben met vrijwel alle fracties gesprekken gevoerd over "waar kan het minder", ter voorbereiding op bezuinigingsvoorstellen. Besluitvorming heeft hierover plaatsgevonden in de programmabegroting 2020-2023.
- We monitoren periodiek de betalingstermijn van onze facturen. Over het jaar 2019 betaalden we 91% van de facturen binnen 30 dagen. De gemiddelde betalingstermijn was 15 dagen (gegevens tot en met september 2019).
- Sinds 1 januari 2016 zijn we als gemeente belastingplichtig voor de vennootschapsbelasting. In 2018 stellen we onze eerste aangifte op. In het eerste kwartaal 2019 hebben we de eerste aangifte ingediend.
- We zijn in 2019 gestart me de voorbereiding van de Europese aanbesteding van de accountant. In de rekeningcommissie zijn de belangrijkste uitgangspunten en selectie- en gunningscriteria voor deze aanbesteding besproken.