2.1 Veilige woon- en leefomgeving
Doelstellingen
We werken aan de volgende doelstelling(en):
- We verbeteren de objectieve en subjectieve veiligheid door samen met de partners de slachtofferkans te beperken, de pakkans te vergroten en de aangifte bereidheid onder slachtoffers te verhogen.
- Bij langdurige ernstige woonoverlast zetten we in op een ketengerichte aanpak om met partners integraal op te treden.
Hoe ver zijn we met het realiseren van onze doelstellingen?
Voor de aanpak (woon)overlast en complexe casuïstiek rollen we het Ave model (Aanpak voorkomen escalatie) uit. Dit model geeft meer duidelijkheid over rollen en het op- en afschalen van casuïstiek. Dit helpt om situaties op een goede manier aan te pakken. Zo ook de situaties waarbij een burger veel overlast veroorzaakte rondom het gemeentehuis. Ook kijken we hoe we vooraan in de keten kunnen komen om complexe casuïstiek eerder te signaleren. Zo zijn we gestart met het project van Koers en Kansen waarbij we vanuit de proeftuin Ruwaard samen met OM en andere betrokken partners uit de zorg- en strafketen op een andere manier omgaan afdoeningen op gelegd door de rechter.
Daarnaast zijn we samen met vastgoed, beleid en VTH betrokken bij projecten om zorg en veiligheid op elkaar af stemmen. Zoals bij de casus waarbij voor een gezin tijdelijk en onder vooraf vastgelegde voorwaarden huisvesting wordt gerealiseerd. Dit om te kunnen werken aan stabilisatie en daarna aan doorstoom naar reguliere huisvesting met de juiste hulp en ondersteuning om herhaling te voorkomen.
Wat hebben we hiervoor gedaan?
- Voorbereiden en uitrollen implementatie Ave model (Aanpak voorkomen escalatie). Op deze manier verwachten we sneller doorbraken te kunnen realiseren bij langlopende complexe casuïstiek met zowel een zorg als veiligheidsvraagstuk. Ook onze partners zoals het zorg- en veiligheidshuis hebben hierin een rol.
- 3 medewerkers, die voorheen betrokken waren bij of zorg casuïstiek of veiligheidscasuïstiek vanuit SKO of veiligheid, zijn benoemd tot procesregisseurs zorg en veiligheid.
- Met partners, vooral politie, wordt actief ingezet op incidenten die de openbare orde raken. Denk aan faciliteren van politie door bijvoorbeeld inzetten cameratoezicht bij de aanpak van de bij de autobranden.
- We hebben ons voorbereid op de komst van de Wvggz (Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg) die per 1 januari 2020 inging.
- We leggen bestuurlijke maatregelen op bij ernstige (woon)overlast of huiselijk geweld.
- We zijn samen met handhaving, zorg en vastgoed betrokken bij projecten die het oplossen of stabiliseren van complexe casuïstiek verbeteren. Bijvoorbeeld rondom huisvesting van overlastgever of psychische kwetsbaarheid en het stroomlijnen van de processen rondom onverzekerde en briefadressen.
- We voeren in de zomer en winter samen met de politie een communicatiecampagne om bewustwording van risico's op woninginbraak te verhogen. Ook sturen we namens gemeente en politie brieven rond in de buurt bij een woninginbraak.
- We werken samen met de wijkcoördinatoren, kernteams, sociale teams, wijkagenten en boa’s om vroegtijdige overlast aan te pakken. Bijvoorbeeld door met een overlastgevende bewoner het gesprek aan te gaan of gezamenlijk op te treden bij een hotspot van jeugdoverlast.
- Wij zijn gestart met het project van Koers en Kansen om op een andere manier om te gaan met ZSM afdoeningen. Dit houdt in dat burgers die vanwege een strafbaar feit bij het OM worden berecht via de ZSM (zo snel mogelijk een afdoening opleggen) voortaan de keuze krijgen om samen met reclassering in beeld te brengen of meer nodig is om herhaling te voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan het opstarten van een zorgtraject of hulp bij schulden.