2.2 Duurzame mobiliteit
Doelstellingen
We werken aan de volgende doelstelling(en):
- Een betere verkeersveiligheid
- Meer duurzaam verkeer
- Zo min mogelijk overlast van verkeer
Hoe ver zijn we met het realiseren van onze doelstellingen?
We voerden diverse projecten uit die bijdragen aan het verminderen van de overlast van verkeer en het verduurzamen van het verkeer. Zo stimuleerden we het fietsgebruik door betere fietspaden en meer fietsenstallingen. Ook blijven we ons inzetten voor behoud van de buurtbussen en denken we samen met de regio en provincie na over mogelijke alternatieven voor het traditionele openbaar vervoer. Bij de uitvoering van infrastructurele projecten zetten we niet alleen in op een goede doorstroming, maar ook op verbetering van leefbaarheid en veiligheid. Onze portefeuillehouder Mobiliteit ondertekende als regionale ambassadeur verkeersveiligheid het nieuwe Brabantse Verkeersveiligheidsplan (BVVP). We ondersteunden diverse acties en educatieprojecten op het gebied van verkeersveiligheid.
Wat hebben we hiervoor gedaan?
- We voerden een aantal projecten uit in het kader van het Integraal Uitvoeringsprogramma (IUP), waarmee we wegen veiliger maakten en het comfort voor de fietser vergrootten:
- Reconstructie van de Havenstraat met verbeterde fietsvoorziening
- Reconstructie Osseweg Berghem met verbetering fietsvoorziening
- Reconstructie Verdistraat (fietsroute Oost-west)
- Verbetering diverse wegen in het centrum: Molenstraat, Raadhuislaan (ten oosten van gemeentehuis), Oostwal, Bram van den Berghstraat.
- We bereidden samen met de provincie Noord-Brabant de realisatie voor van een nieuw fietspad aan de Kennedybaan. De bestemmingsplanprodecure loopt.
- We hielden de tijdelijke extra fietsenstalling bij het station open en verlengden dit met een jaar. We hebben contact gehad met ProRail en de NS over uitbreiding van de NS-fietsenstallingen.
- We openden een tijdelijke fietsenstalling in het hoekpand Carmelietenstraat - De Wal om de capaciteit van bewaakte fietsenstallingen in het centrum te vergroten.
- We verbeterden de veiligheid en overzichtelijkheid van de Singel 1940-1945 door de verlichting bij de zebrapaden te verbeteren en door het groen in de middenberm aan te passen.
- We besloten de oprichting van een Innovatiecentrum voor Verkeer en Logistiek in Oss te blijven ondersteunen. In 2020 doen we een voorstel onder welke voorwaarden wij dit doen.
- We verlengden de subsidie aan de wijkbus met een jaar. In 2020 evalueren we de wijkbus en besluiten we over de langere termijn.
- We besloten in 2019 de komende vier jaar maximaal € 24.000 per jaar vrij te maken om een deel van het exploitatietekort van de Stichting de Maasveren te financieren.
- In 2019 zijn 13 aanvragen van laadpalen voor elektrische auto's in de openbare ruimte gehonoreerd, 4 hiervan zijn geplaatst. De overige zijn nog in procedure. We zetten onze aanpak voor laadpalen voort door mee te doen met de nieuwe provinciale aanbesteding.