2.4 Opvang, onderwijs en onderwijshuisvesting
Doelstellingen
We werken aan de volgende doelstelling(en):
- We signaleren en bestrijden achterstanden onder jonge kinderen, zodat alle kinderen – ongeacht in welk sociaal-economisch milieu zij opgroeien - gelijke kansen hebben op een succesvolle schoolloopbaan
- We zorgen voor goede aansluiting van passend onderwijs en jeugdhulp
- We benutten onze capaciteit onderwijshuisvesting optimaal
Hoe ver zijn we met het realiseren van onze doelstellingen?
Het nieuwe beleidskader Onderwijsachterstanden geeft een impuls aan de aanpak van achterstanden bij kinderen. Voor de jeugdigen die dat nodig hebben, is de aanpak geïntensiveerd. Daarbij is er specifieke aandacht voor de wijken Ruwaard, Schadewijk en Centrum.
Voor de aansluiting passend onderwijs en jeugdhulp werken we regionaal samen. Dit zijn complexe processen.
De aanpak van vraagstukken voor onderwijshuisvesting is, na uitval van medewerkers, vanaf de zomer weer actief opgepakt. Dit zet door in 2020 met de voorbereiding van 2 scholen-bouwprojecten, de uitvoering van één bouwproject en het opstellen van een Integraal HuisvestingsPlan in samenspraak met het onderwijs.
Wat hebben we hiervoor gedaan?
- We hebben onze actieve aanpak van voortijdig schoolverlaters en verzuim vanuit het Regionaal Bureau Leerplicht voortgezet. Toch zien we een stijging van het aantal voortijdig schoolverlaters. Voor een groot deel is dit te verklaren vanuit de krapte op de arbeidsmarkt. Jongeren gaan sneller aan het werk en maken hun opleiding dan niet af. Voor een goede toekomstige positie op de arbeidsmarkt –ook in mindere tijden- vinden we dit een negatieve ontwikkeling.
- Vanuit onze visie ‘Leren in Oss, zo doen we dat’ stimuleren we initiatieven van onderwijs en ondernemers voor Leven Lang Ontwikkelen. Dit wordt vooral vormgegeven in de activiteiten van de Talentencampus Oss.
- We hebben samen met de scholen aandacht voor passend onderwijs en een goede aansluiting van onderwijs op jeugdhulp. In 2019 is gewerkt aan de integratie van voorzieningen, onder meer de integratie van (delen uit) het speciaal onderwijs met het reguliere onderwijs zoals koers- en trajectklassen, de verdere verbinding tussen speciaal onderwijs en de Centrum Jeugd & Gezin (BJG) en specialistische Jeugdhulp.
- We continueerden de regionale aanpak dyslexie.
- In aansluiting op landelijke beleidswijzigingen en een nieuwe verdeelsystematiek hebben we een nieuw beleidskader Onderwijsachterstanden opgesteld.
- Het peuteropvangbeleid en de subsidieregeling peuteropvang is herijkt. De nieuwe financiële regeling voor peuteropvang en vve is door het college vastgesteld. Daarnaast heeft het college besloten om het aantal uren peuteropvang en voor- en vroeg-schoolse educatie uit te breiden, zodat we per 1 augustus 2020 kunnen voldoen aan de verplichte 16 uur voor- en vroeg-schoolse educatie.
- Het multidisciplinaire expertiseteam is vanuit de pilot Passende Opvang aan de slag gegaan. Partijen weten elkaar daardoor steeds beter te vinden en er wordt nauwer samengewerkt rondom casuïstiek. Naar aanleiding van de bevindingen in 2019 hebben we geld gereserveerd voor de pilot, zodat we in 2020 nog meer stappen kunnen zetten.
- Voor instromende niet-Nederlandstalige kinderen in de basisschoolleeftijd hebben we deaanpak met aparte taalklassen en vliegende brigades voor taalondersteuning, doorgezet.
- Ook de Internationale SchakelKlassen (ISK) voor zowel vluchtelingen, vergunninghouders, westerse- en niet-westerse instromende leerlingen waaronder uit Oost-Europa, zijn in samenwerking met het voortgezet onderwijs en ROC gecontinueerd.
- We ondersteunen via Ons Welzijn maatschappelijke stages. We zorgen voor voortzetting van de coördinatie, de website voor de match tussen vraag en aanbod, de jaarlijkse MaSmarkt en begeleiding van de jongeren.
- Ons Welzijn is, in samenwerking met st. Alexander en andere partners en met subsidie van ZonMw, een pilot Maatschappelijke Diensttijd gestart.
- Wij hebben een bijdrage aan de sociale versterking van de Schadewijk geleverd, door een familiecontactpersoon mogelijk te maken als ondersteuning op IKC Regenboog.
- Samen met de onderwijsbesturen hebben we (ver)nieuwbouw plannen gemaakt voor de basisscholen Nicolaasschool en ’t Schrijverke (Herpen) en zijn we gestart met de voorbereidingen voor de samenvoeging van Korenaer en JF Kennedy. We onderzoeken de haalbaarheid van renovatie en uitbreiding versus nieuwbouw. De integratie van de BSO is daarbij een optie.
- We hebben ondersteuning geboden bij locatie-uitbreiding speciaal onderwijs Sonnewijser.
- We hebben de kansen voor verduurzaming van de schoolgebouwen besproken met het onderwijs.
- Eind december kwam de formele aankondiging van het Samenwerkingsverband PO 30 06 dat de schoolbesturen en scholen in het speciaal basisonderwijs gaan samenwerken. Voor deze inhoudelijke samenwerking is informeel een integrale voorzieningenaanvraag (onder één dak) ingediend.